Sisällön tarjoaa Blogger.

Sä luulit, ei tällaista paikkaa olekaan



Moikku!

Luulenpa, että monia teistä saattaa kiinnostaa Nahkatakkisen tytön resepti, joten päätin koota tähän kaiken olennaisen.
Ohjeesta tulee kahdeksan valmista näytöstä. Aikaa valmistukseen kuluu n. 6kk.

Nahkatakkiseen tyttöön tarvitset:

Käsikirjoituksen
n. 60 osaavaa ja innokasta nuorta
Ohjaajan
Koreografin
Musiikkipuolen ohjaajan
Hyppysellisen lavastajia
5 dl haasteita
4 l luottamusta
200 g odotusta tai jännitystä
n. 15 kpl Dingon biisejä
2 tl epäonnistumisia
Vähintään 4 dl onnistumisia
Taustatukea sen verran, että kaikki pysyy kasassa
Naurua ja sekoilua oman maun mukaan


Aloita käymällä käsikirjoitus huolellisesti läpi. Sekoita sitten yhteen ohjaaja, koreografi, ja musiikkipuolen ohjaaja, ja anna heidän suorittaa roolitus. Kun jokainen kuudestakymmenestä nuoresta tietää roolinsa projektissa, kaada joukkoon ensimmäinen desilitra haasteita. Ensimmäiseksi haasteeksi sopii mainiosti uusi ja erilainen rooli. Sellainen, josta ei aluksi millään meinaa saada kiinni. Tässä vaiheessa kannattaa kaataa joukkoon myös loraus luottamusta, mieluiten itseluottamusta. Kun ainekset alkavat muodostua homogeeniseksi seokseksi, on hyvä pitää pari viikkoa taukoa. Esimerkiksi joulu on tähän oiva tilaisuus.

Tauon loputtua seosta on todenteolla alettava työstää. Mukaan sekoitetaan Dingon biisit, joiden kanssa samaan aikaan kannattaa jälleen lisätä desilitra haasteita. Musiikkipuolen ohjaajan on tässä vaiheessa hyvä haastaa nuoria stemmalaululla ja kannustaa heitä yksinlaulussa ja oman äänen etsimisessä. Tässä vaiheessa monen nuoren kylpyhuone saa luultavasti kuulla ennätysmäärän Dingoa... ainakin minun kylppärini seinät ovat kuulleet kyllästymiseen asti, kuinka "levoton tuhkimo tekee itsestään marttyyrin". Yhtälailla tässä vaiheessa on haastettava bändiläisiä. Ja jälleen suosittelen lorauttamaan seokseen luottamusta, ettei siitä tule kökkäreistä vaan se säilyttää tasaisen ja tasapainoisen koostumuksen.

Sillä aikaa, kun musiikkipuolella on toimintaa, on aika sekoittaa näytteleminen ja tanssi erillisessä kulhossa. Ohjaajan ja koreografin työ on tässä vaiheessa äärimmäisen tärkeää. Ohjaaja auttaa nuoria roolin hahmottamisessa ja nimensä mukaisesti ohjaa heitä löytämään paikkansa näyttämöllä. Koreografin tehtävänä on luoda nuorille sellaista liikettä, että jokainen varmasti pysyy mukana. Nuorten joukosta voi myös valita pienen tanssijaryhmän, joka harjoittelee hiukan haasteellisemmat kuviot, ja tanssii silloin, kun muut keskittyvät lauluun. Ryhmä tanssijoita tuo seokseen aromikkuutta ja väriä. Sekä ohjaajan että koreografin kannattaa kumpaisenkin sekoittaa joukkoon desilitra haasteita. On hyvä haastaa nuoria omaan ajatteluun näyttämöllä ja tarjota sellaisia liikelaatuja, jotka eivät pelkästään sovi näytelmään, vaan myös kehittävät nuoria tanssijoina. He varmasti hyötyvät näistä haasteista vielä tulevaisuudessa. Varsinkin, jos muistaa kaataa luottamusta haasteiden kanssa.

Epäonnistumiset eivät tunnu niin ikäviltä, jos niitä rutkasti enemmän on onnistumisia. Siispä suosittelenkin, että molemmat ripotellaan seoksiin sopivan kokoisissa erissä. Kun askeleet menevät sekaisin, mutta toisaalta laulu sujuu oikein mallikkaasti, jää kokonaisuus tasapainoiseksi. Joskus kuitenkin on hyvä tuntea silkkaa onnistumista, sillä sen voimalla työryhmän jäsenet jaksavat.

Pari kuukautta ennen ensi-iltaa yhdistetään seokset, ja sekoitetaan niin kauan, että lopputulokseen voi olla tyytyväinen. Kokonaisuuteen lisätään myös lavastajien tekemä työ, jolla saadaan aikaan rakennetta. Voi olla, että seos on hiukan hajoilevaa, mikä tarkoittaa sitä, että taustatuen on oltava pitämässä kaikki kasassa. Taustalla tarvitaan kärsivällisyyttä, kun treenit venyvät, ja luottoa siihen, että kyllä se nuori vielä joskus on kotona. Tarvittaessa tähän vaiheeseen voi lisätä loput haasteista ja luottamuksesta. On opeteltava kohtausten vaihdot sujuviksi, ja etsittävä tarpeeksi harjoitusaikaa.

Kun ensi-iltaan on enää neljä yötä, täytyy sulattaa jännitys ja odotus, jotta ne sekoittuvat järkevästi ja tasaisesti muuhun seokseen. Tämä vaihe on täynnä innostusta, keskittymistä ja iloa tulevasta. Tämä vaihe on mehukkain vaihe, sillä kaikki ainekset alkavat olla kohdillaan. Tässä vaiheessa Nahkatakkinen tyttö alkaa näyttää siltä, millainen se on joskus haaveissamme ollut.

Vinkki:
Jotta Nahkatakkisesta tytöstä tulisi ikimuistoinen kokemus sekä katsojalle että esiintyjälle, kannattaa naurua ja sekoilua annostella seokseen yhtäjaksoisesti koko valmistusprosessin ajan. Tällöin voi olla varma, että kaikilla on ollut vähintäänkin hauskaa, liekö jopa hulvatonta!


Kokeile itse tai tule maistamaan! On muuten tajuttoman hyvää!


Saimi Kaisanlahti
Aino, tanssija

Ei kommentteja: